marți, 2 iunie 2015

Origen Apologet al Bisericii





Nici un scriitor din primele secole ale Bisericii, nu s-a îndeletnicit mai mult să pună în evidență facultatea mintală ce distinge creaturile raționale. Dogma libertății morale este axa în jurul căreia se rotește tot sistemul teologic al catehetului alexandrin. El a apărat mult doctrina Bisericii cu privire la liberul arbitru și situația creștinului contra sectelor fataliste din timpul său, iar pentru aceste fapte a meritat cele mai multe laude.
   Puterea de lucru prin reflexie supusă alegerii și nicidecum subordonată constrângerii, constituie voința liberă a omului. Judecata și libertatea sunt apanajul sau darul cel îndoit al naturii umane. Pentru că suntem stăpâni pe actele noastre, suntem de asemenea stăpâni și pe destinația noastră, astfel merităm laudă sau blamare, recompensă sau pedeapsă, după cum voința noastră se întoarce către bine rău.
  Cea mai mare parte a gnosticilor din timpul său negau libertatea omului împărțindu-i pe oameni în spirituali, psihici sau sufletești, materiali sau trupești.

Trecând prin istorie putem observa că Origen a împărțit lumea în două. La începutul secolului XX un reputat teolog afirma: „Origen a fost aclamat de unii ca cea mai mare lumină a Bisericii după Sfinții Apostoli, hulit de alții ca flagelul Ortodoxiei și părintele tuturor ereticilor, el a văzut lumea împărțindu-se în două tabere, pentru sau împotriva lui. De cele două părți, în număr aproape egal, găsim și ereticii, dar și sfinții dascăli ai Bisericii, încât, dacă s-ar lua în considerație majoritatea sufragiilor, hotărârea ar fi nesigură.Nici autoritatea adversarilor săi nu poate să-l condamne fără rezerve, nici însușirile apărătorilor săi nu-l pot achita fără cercetare; și se poate spune că atitudinea cea mai justă și cea mai înțeleaptă este neutralitatea binevoitoare, constând în admirație, milă, simpatie, recunoștintă și discretă dezaprobare, pe care au avut-o față de el cei mai de seamă Părinți ai Bisericii”[1].
 Trebuie să recunoaștem că marele teolog alexandrin a avut unele erori doctrinare destul de „grave”, ori de tip eterolict, dar în niciun caz nu-l putem numi pe Origen „izvorul ereziilor”, „ateu”, [2] nebun, idolatru sau blestemat. Trebuie tratat cu admirație binevoitoare și neutralitate după cum bine a subliniat F. Prat și să încercăm să-i găsim și partea bună în acest mare geniu după cum a spus și patriarhul Constantinopolului Ghenadie Scolarul “Unde Origen a fost bun, nimeni nu e mai bun ca el ;unde a fost rău, nimeni nu e mai rău ca el”[3] sau după cum bine au afirmat unii dintre teologii răsăriteni “Origen este piatra de încercare pentru noi toți”[4]. Studiind viața lui Origen vom observa că nu este un rău al Bisericii, un antichrist, ci dimpotrivă, un adevărat creștin, apologet și susținător al Bisericii. Nicio clipă nu a dorit răul Bisericii, s-a jertfit, s-a zbătut și a murit –  considerat de unii – martir. Patriarhul Ghenadie face un  comentariu just asupra persoanei lui Origen „Și unii și altii au dreptate, el, a apărat splendid creștinismul, minunat a explicat Sfânta Sciptură, și a scris un nobil îndemn la martiriu. Dar a fost și tatăl arianismului și, ceea ce este mai rău ca toate, spunea că focul iadului nu va fi veșnic”[5]. În Anglia, când s-a discutat revizuirea cărții “The Book of Common Prayer” (cartea de slujbă a ritului anglican), anglo-catolicul Dr. Darwell Stone a propus ca numele lui Origen să fie trecut în calendarul Anglican, în rândul sfinților[6].
Obiectiv vorbind, trebuie remarcat faptul că Origen este inițiator și de scriere filiocalică, iar marii Sfinți Părinți ai perioadei de aur au avut un mare respect pentru Origen. Printre aceștia amintim pe Sfântul Atanasie al Alexandriei (†373), Sfântul Vasile cel Mare (†379), Sf. Grigorie Teologul (†390), Sf Grigorie de Nissa (†394), Sf. Ioan Gură de Aur (†407), Ilarie Pictavium (†376), Sf.Ambrozie al Milanului (†397), Vicențiu de Lerin (†înainte de 450) și lista poate continua. Ideea este că acești Părinți l-au cunoscut bine și s-au folosit de diverse aspecte din scrierile  lui Origen; cu toate că au fost profund conștienți de abaterile sale și de părerile greșite, au nutrit în inima lor o dragoste nestinsă față de acesta, așa cum Sfântul Atanasie cel Mare observă erorile și corectează cu aplomb cele mai multe din abaterile origeniste considerându-le niște acrobații personale și niște „exerciții” ale „sârguinciosului” alexandrin (Despre Niceea 27, 1-2)[7]. Pentru Origen, Biserica este „trupul lui Hristos”[8], reprezentând o comuniune teandrică în care se realizează mântuirea creștinilor care există nu numai de la întruparea Mântuitorului, ci „de la începutul neamului omenesc și de la întemeierea lumii”[9]. Mântuituorul unește pe credincioși cu Biserica și îi atrage spre mântuire. Prin această comuniune, cu Biserica pe pământ vom fi atrași spre Biserica celor întâi născuți, ale căror nume sunt scrise în ceruri (Ev 12,23)[10].

 Între Biserica pământească și cea cerească este o legătură ontologică, bazată pe opera de reconciliere a Mâtuitorului care, „a venit să împace lumea cu Dumnezeu, pentru a  oferi Tatălui pe toți cei care cred în El. Dar cei care îi oferă Tatălui, îi primește Duhul Sfânt ca să-i sfințească și să le dea viață ca membru al Bisericii cerești a celor întâi născuți și să restabilească integritatea și desăvârșirea trupului și astfel să se merite a fi numiți Biserica lui Dumnezeu neavând pată sau zbârcitură” (Efes. 5,27)[11]. Origen mărturisește în omiliile sale că și el face parte din această Biserică: „Eu, însă, fiindcă doresc să fiu om al Bisericii și nu al vreunui ereziarh, ci să moștenesc învățătura lui Hristos și să am numele care este binecuvântat pe pământ și doresc să devin și să fiu creștin atât prin fapte cât și prin credință, eu caut temei  întâi în Vechiul Testament cât și în Noul”[12]. Origen nu și-a dorit vreodată să intre în rândul ereticilor și nici să scandalizeze Biserica din pricina sa. Dorința lui era să fie creștin adevărat, atât prin fapte cât și prin credință dupa cum el afirma. Dacă ar fi știut consecințele sau disputele ce aveau să urmeze după moartea sa, sigur ar fi corectat erorile sale. El dorea să fie unit cu Biserica și cu Hristos și nicidecum anatematizat și exclus. Tot timpul Origen este mânat de dorul realităților veșnice și de dorul liniștii eterne. În tot ce pare nou se răsfrânge eternitatea ca cerul în picătura de rouă . În ulterior se relevă anteriorul, în divers, omogenul, în multiplu unul. Misterul absolutului lumineză totul. Sufletul este ca un ogor viu în care înfloresc crinii eternității. Între cer și pământ Origen se întreabă asemenea lui Kant: Ce pot ști? Ce trebuie să fac? Ce pot spera? Ce este omul ? Omul și cerul, omul și pământul. Înfrigurat monolog al spiritului, pe care nicio formă nu-l stingherește, nicio limită nu-l circumscrie, o ipoteză nelimitată. Dar la care spiritual nu se poate opri și la care nu se poate resemna. Ipoteza presupune teaza. Și Origen era adânc gânditor și profound creștin ca să se oprească resemnat. El purcede la un riguros examen. El practic scurtează filosofia din punctul de vedere creștin și creștinismul din spectrul filosofic.
Din faza primară de biblicist, pe linia conservatoare a tradiției și predaniei ecleziastice, Origen urcă la culmea de teolog al Scripturii, afirmându-se ca pioner în această ramură. Ajungând la acest apogeu, Origen a fost un tampon pentru ereziarhii din vremea sa în special pentru gnostici și totodată pune în lumină și unitatea revelației, respectiv hristocentrismul. 
    Scrupulos observator al Tradiției și al predaniilor Bisericii, el află în creștinism o nouă filosofie, un stil de viața religioasă și filosofică, susceptibilă de a fi transpusă în viața de toate zilele, aplicată, interiorizat și aprofundat prin asceză, post, veghe, rugăciune, săracie și într-un final dusă până la martiriu dacă este necesar.[13]



[1] F. Prat, Origene, ed. Bloud, Paris 1907 , p. IX-X  apud: Pr.Prof. Sebastian Chilea, Despre Ipotezele lui Origen, în „Studii Teologice”, Seria a II-a Anul XXX, Nr.1-2, Ianuarie-Februarie 1978, București, p. 63
[2] Ioan Damaschin, trad. Pr. D. Fecioru, Dogmatica, Editura Apologeticum, 2004, p. 77
[3] F. Prat, Origene, ed. Bloud, Paris 1907 , p. IX-X  apud: Pr.Prof. Sebastian Chilea, op. cit. în loc. cit., p. 63
[4] Ibidem, p. 64
[5] Ibidem, p. 65
[6] Henry Chadwick, Early Thought and the Classical Tradition –Irineu, Iustin, Clemen, Origen- Oxford 1966, p. 95-96,  apud: Pr. Prof. Sebastian Chilea, op. cit. în loc. cit., p. 64
[7] Prof. Dr. Stylianos G.Papadopoulos, trad. Adrian Marinescu, Patrologie, vol. I, , Editura Bizantină, 2006, p.70
[8] Comentariu la Matei, tom. XIV, 17 P.G 13 , 1232 apud Pr.Prof.. Dr. Stefan Alexe, Origen și Biserica Văzută în: „Ortodoxia”, XLI, Nr.3 Iulie-Septembrie 1989, p. 13
[9] Origen, Omilia la Cântarea Cântărilor, VII, în col. Părinți și Scriitori Bisericești (PSB), vol. 6, Editura Institutului Biblic și de Misiune al BOR 1981, p. 333.
[10]  Origen Omilii la Evanghelia dupa Luca, VII în col. Părinți și Scriitori Bisericești (PSB), vol. 7, Editura Institutului Biblic și de Misiune al BOR 1982, p. 90
[11] Comentariu la Epistola catre Romani, Cartea a VIII, P.G, 14, 1166 C  apud: Pr. Prof. Dr. Ștefan Alexe, op. cit. în loc. cit.,p. 13
[12] La Luca,Omilia XVII, P.G 13, 1148 si la Isus Navi, Omilia VII, 6 “Dacă eu ca preot și predicator al cuvântului lui Dumnezeu lucrez  împotriva  învățăturii bisericești și a canonului Evangheliei, încât să devin scandal pentru Biserică, atunci Biserica universală, hotărând în consens general să mă taie ca dreapta a sa și să mă arunce de la sine” apud: de Pr. Prof. Dr. Stefan Alexe, op. cit. în loc. cit., p. 13
[13] Prof. Sebastian Chilea, Despre Ipotezele lui Origen, în: „Studii Teologice”, Seria a II-a Anul XXX, Nr.1-2, Ianuarie-Februarie, 1978 București, p.68

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu