luni, 29 iunie 2015

Taina Sfântului Maslu "Taina Sănătății Sufletului și a Trupului"





Despre Păcat și Boală



      După cădere din Eden a protopărinților noștri Adam și Eva, în lume a intrat păcatul și moartea. Omul ființa dihotomică după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, tânjește după unirea cu Creatorul indiferent de gravitatea păcatelor, pentru că „acest chip” nu dispare din om. Conștiința apriorică sădită în om îl face să realizeze starea de păcat în care se află și să-i pară rău pentru faptele rele. Păcatul alterează chipul lui Dumnezeu din om și diminuiază relația de sinergie dintre Hristos și om. Păcatul vatămă ființa umană din puct de vedere somatic, dar și  spiritual. Mântuitorul mai înainte de a da putere apostolilor de a lega și dezlega păcatele oamenilor (In 20;22-23) vindecă pe slăbănog cu mesajul „de acum să nu mai păcătuiești, pentru că ți  va fi  și mai rău” (In 5;14). Vindecarea miraculoasă a slăbănogului este o prefiguare a Sfântului Maslu, participând mai multe persoane care se implică direct și neconvențional pentru ajutorarea celui în suferință. Observăm că Hristos  care știa cauza suferinței nu trâmbițează păcatele suferindului ci, doar îl avertizează să nu mai păcătuiască. De aici tragem concluzia că anumite suferințe trupești (boli) sunt din cauza păcatului. Desigur nu întodeauna boala provine din cauza păcatelor, poate fi o  taina (iconomie) pedagogica știută doar de Dumnezeu precum în cazul orbului de treizeci și opt de ani (In 9; 1-38). Avem Sfinți Părinți în calendarul ortodox cu o viață exemplară, Sfântul Vasile cel Mare, Heraclit, Valeriu și Pfanutie[1] care au suferit de anumite boli și chiar marele Pavel Apostolul Neamurilor care se plângea de un junghi pe care Dumnezeu nu l-a îndepărtat de la el deși s-a rugat de trei ori.
      În ciuda faptului că astăzi medicina a avansat foarte mult totuși medicii sunt neputincioși în anumite cazuri. Ei dau anumite diagnosticuri dar cei mai credincioși (pioși) recomandă pacientului rugăciunea și Taina Sfântului Maslu. Revistele medicale și nu numai recunosc puterea acestei Taine și afirmă cu aplomb neputința lor în anumite cazuri și vindecările miraculoase a persoanelor care au participat la această Sfânta Taină. Prin aceasta deducem că Dumnezeu iubește lumea atât de mult, în cât pe Fiul său L-a dat, ca să ne lase pârghie de scăpare (mântuire) prin Tainele Bisericii lăsate moștenire apostolilor.
Ce este Taina Sfântului Maslu?
   În primul rând trebui să lămurim primul termen de „taină” care transpus în alții termeni echivalează cu secret sau ascuns, neștiut. În Biserică această „taină” nu este ascunsă credincioșilor sau vreun ritual secret. Este o slujbă care poate avea loc în cadrul biseriici dar și acasă la credincioși. Prin taină în Biserică înțelegem „șeapte lucrări, alcătuite din rugăciuni și mișcări auzite și văzute, prin care se coboară în chip nevăzut harul lui Dumnezeu asupra celui care le primește, fiindcă aceste lucrăriau fost lăsate pentru noi oamenii[2]. Cel ce primește taina se numește „primitor” iar preotul sau arhiereul se numește săvârșitor. Așadar observă că este o lucrare văzută ce se săvârșește de către arhierei și preoți și prin care primitorul capătă în chip nevăzut harul lui Dumnezeu.
     Maslu provine din slavonă și înseamnă „ungere” cu untdelem, termen utilizat de slavi pentru că în cadrul slujbei trupul bolnavului este uns cu ulei sfințit pentru ca Dumnezeu sa-i dăruiască sănatate sufletească și trupească bolnavului.; (amintim că untdelemnul din cele mai vechi timpuri era utilizat pentru tratarea rănilor Parabola Bunului Samaritean poate fi o prefigurare a Sfântului Maslu și chiar numele de creștin înseamna uns). Taina Sfântului Maslu este săvârșită de cel puțin 2 preoți (de regulă 7)[3] și primitorul poate să apeleze ori de câte ori este nevoie. La această Taină se citesc șapte pericope din Sfânta Evanghelie (și șapte pericope din Apostol) rânduite sistematic pentru a „trezi” sufletul suferindului. Sunt amintiți bolnavii vindecați de Mântuitorul astfel întărindu-i nădejdea în Cuvântul lui Dumnezeu credinciosului.

A.      Pedagogia Sfântului Maslu în  Viață Creștinului

 Argumentul Scripturistic care validează această taină se găsește la epistola lui Iacov care îndeamnă pe creștini să cheme preoții să se roage pentru însănătoșirea celui bolnav. „ Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoții Bisericii și să se roage pentru el, ungându-l cu untdelem, în numele Domnului. Și rugăciunea credinței va mântui pe cel bolnav și Domnul îl va ridica, și de va fi făcut păcate se vor ierta lui. Mărturisiți-vă deci unul altuia păcatele și vă rugați unul pentru altul, ca să vă vindecați, că mult poate rugăciunea stăruitoare a dreptului” (Iacov 5; 14-16)  . Deasemenea și sfinții apostoli când îi vindecau pe bolnavi îi ungea cu ulei (Mc 6;13).  
 Comentând acest text Sfinții Părinți întăresc spusele apostolului și argumentează că nu doar preoții sau duhovnicul trebuie să se roage pentru bolnav ci este  „datoria generală pe care o au creștnii de a se ruga unii pentru alții”[4]. Sfântul Ioan Profetul îi recomandă unui frate oarecare : „Frate, ți-am scris de multe ori despre rugăciune, că în virtutea poruncii lui Dumnezeu suntem datori să ne rugăm unii pentru alții. Mai ales când ni se cere aceasta, suntem mai mult decât îndatorați să o facem. Deci nu putem să nu punem toată puterea noastră în aceasta. Iar a cere rugăciunile Părinților noștrii este de mare folos. Căci zice: rugați-vă unii pentru alții (Iacov 5;16). Și nu trebuie să uităm să ne aducem aminte de îndrăzneala văduvei față de judecătorul nedrept (Luca 18, 1-8). Si dacă Tată nostru cel ceresc cunoaște cele de care avem trebuință înainte de cere de la El, pentru că n-a zis: Nu le cereți, că știu ce voiți înainte de a Mi le cere? Ci El însuși a zis Cereți și veți lua (Ioan 16;24). Deci bine este să cerem, ca să primim după făgăduință Lui. Iar cerând rugăciunea Avvei, zi așa: Avva, mă simt rău, roagă-te pentru mine, căci știu că am nevoie de ajutorul lui Dumnezeu. Și Dumnezeu își va face milă cu tine precum voiește. Căci a Lui este iubirea de oameni și a Lui slava în veci Amin”[5]. Observăm că Sfântul Părinte își termină scrisoare într-un mod oarecum echivoc, lăsând totul în voia lui Dumnezeu și la mila Sa deși îl îndeamnă pe ucenic să staruiască în rugăciune și credință. Trebuie de știut că Taina Sfântului Maslu vindecă pe om de bolile sufletești și de cele trupești. În cazuri rare și extreme, bolile sufletești se manifestă sub forma demonizării sau a posedării[6]. Anumite nevroze, mânia sau invidia sunt boli ale sufletului, patimi care vatămă sufletul dar și trupul mai târziu. Bineînțeles nu trebuie neglijat tratamentul medical[7] ci îmbinată știința medicului cu puterea de iertare a lui Dumnezeu[8] De aceea Taina Sfântului Maslu este strâns legată de Taina Spovedanie, lucru amintit de apostolul Iacov în epistola sa. De aceea apelând la o taină o vom descoperi și pe a doua descoperind-o pe a două vom descoperi rugăciunea și rodul ei, vindecarea sufletească și trupească care vine de la „Doctorul” sufletelor și al trupurilor Hristos.

Taina Sfântului Maslu și Mărturisirea Păcatelor

     Sfântul Iacov îndeamnă pe creștini să cheme preoții iar apoi sugerează să-și mărturisească păcatele unu altuia. Prin Taina Spovedaniei Dumnezeu vede pe penitent că-i pare rău de faptele sale. Spovedania smerește pe credincios, de aceea aceste două taine sunt legate una de alta asemenea Botezului de Mirungere. Prin acțiunea de mărturisire a păcatelor unul altuia nu doar ne smerim, ne eliberăm de energia negativă, „adevărul vă va face liberi” (In 8;32) și astfel golim răul din sufletul nostru asemenea unei terapii discutate în fața medicului psiholog, care ne ajută să vedem problema noastră. Mărturisirea sugerată de apostol unul altuia ne duce cu gândul la spovedanie, dar se știe că în primele veacuri erau sfinți înduhovniciți care aveau „harul discernământului” și povățuiau sute de ucenici. Sfântul Antonie cel Mare a fost „duhovnicul pustiului” îi asculta pe cei bolnavi cu sufletul și trupul după care îi vindeca prin sfat și rugăciune, iar rugăciunea de dezlegare a păcatelor probabil era făcută de preot[9]. Observăm că această mărturisire ne duce cu gândul și la o confesiune față de unii oameni mai luminați care ne pot sfătui în privința unor aspecte din viață noastră. Mai mult decât atât au fost cazuri când cel care era virtuos a trebuit să se smerească în fața oamenilor pentru a scăpa de anumite boli sufletești. „Un nevoitor s-a rugat patruzeci de ani pentru a scăpa de o patimă și n-a scăpat. Ajuns la capătul puterilor și-a mărturisit necazul întregii comunități adunate în biserică. Duhovnicul le-a poruncit tuturor să se nevoiască și să se roage pentru el. Rezultatul a fost că după o săptămână s-a izbăvit[10]. Concluzia pe care o tragem este aceea că rugăciunile făcute de alții sunt necesare și sunt eficiente când te rogi și tu însuți. Nu trebuie să uităm că la toate acestea Sfântul Iacov amintește de rugăciunea „dreptului”[11] mult cântărește în față Sfintei Treimi. Așadar și sfinții în viață dar și cei mutați la viața veșnică participă mult la această taină cu ajutorul și rugăciunile lor[12] .

Omul și Soterologia Arhietipului
   „Pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată, dar de ne iubim unul pe altul Dumnezeu rămâne întru noi și dragostea Lui în noi este desăvârșită” (I In 4;12). Această antinomie de a nu-l vedea pe Dumnezeu și totuși Logosul revelat afirmă că „Cel ce M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl” (In 14; 9) este dovadă vie de iubire a lui Dumnezeu față de oameni. Cuvântul lui Dumnezeu lasă pe cele nouăzeci și nouă de oi (îngerii Lui din ceruri) și vine să salveze oaia cea pierdută, pe omul păcătos. „Căci așa a iubit Dumnezeu lumea, încât pe Fiul Său Unul-Născut L-a dat, pentru ca tot cel ce crede într-Însul să nu piară , ci să aibă viață veșnică”. (In 3;16). Paradoxal este că prin chenoză lui Histos creatul (omul) răstignește pe Arhietip, fapt ce surprinde și pe oștirile îngerești care într-o singură clipă ar fi distrus tot pământul dacă ar fi fost lăsate. Pentru Dumnezeu sufletul unui singur om este de mare preț incomparabil cu toate averile omenești și chiar cu lumea întreagă (Mt 16;26). Hristos a plâns pentru păcatele oamenilor și roagă pe Tatăl din cer să-i ierte pentru că nu știu ce fac. Omul a fost înzestrat cu frumusețe dumnezeiască cu „Chipul lui Dumnezeu” și de aceea ne numim toți fiii Lui. Dragostea lui Hristos pentru oameni a fost atât de mare încât și-a pus sufletul Său pentru noi. (In 15; 13). Murind pe cruce durerea Lui cea mai mare nu era cea a rănilor provocate de cuie ci, de faptul că murea pentru păcatele noastre iar oamenii mai târziu în loc să ne mântuim îi hulim numele și-L întristăm cu păcatele noastre spre satisfacția diavolului. Dumnezeu vrea ca toți oamenii să se mântuiască și să vină la cunoștința adevărului, de aceea a lăsat episcopii și preoții moștenire, Sfintele Taine, Duhul Său să ne oblăduiască și Sfântă Biserica Sa care ne duce la mântuire. Hristos consideră pe oameni „frați mai mici” (25 ; 40) și de aceea ne îndeamnă să ne iubim unul pe altul precum și El ne-a iubit pe noi. Să fim atenți cum ne comportăm cu frații noștrii și ce facem în această viață efemeră pentru că faptele noastre în timp ne costă veșnicia.











[1] Andrei Andreicuț, Spovedanie și Comuniune, p.175
[2] Pr. Al. Constantinescu Protoiereu. Taina Sfântului Maslu Giurgiu, Nr. 14, Editura Arhiepiscopiei Bucureștilor, secția culturală: Biblioteca Apostolul, 1938, p. 5
[3] Între anii 1260-1261 Patriarhul Arsenie Auteoreianus poruncește oficial ca Taina Sf. Maslu să fie săvârșită de către șapte preoți. Pr. Prof. Stanley S. Harakas, Despre viață și mântuire, Tâlcuiri la Lecturile Biblice din Slujba Sfântului Maslu, Editura Basilica a Patriarhiei Române, București, - 2012, p. 12
[4] Andrei Andreicuț, op cit.., , p.168
[5] Constituțiile ascetice, XXI. 4; P.S.B 18, București, 1989, p.514
[6] Preot Monahul Teognost, Taina Sfântului Maslu, Editura „Credeință Strămoșească”, 2002, p.193
[7] Paul Meyendorf, Taina Sfântului Maslu, Editura Renașterea, Cluj-Napoca, 2012, p. 69
[8]Pr. Prof. Stanley S. Harakas, Despre viață și mântuire op cit.., p. 51
[9] Patericul
[10] Andrei Andreicuț, op cit.., 172
[11] Nu se folosea noțiunea de Sfânt în acea vreme, drepții din Vechiul Testament ulterior au fost numiți sfinți de Biserică.
[12] Pr. Prof. Stanley S. Harakas, Despre viață și mântuire, op cit .., p.51

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu