sâmbătă, 21 martie 2015

Misticism, Ocultism și Ezoterism




    În lucrarea de față mi-am propus să prezint cele trei „științe” care aparent pentru anumiți oameni pare avea o legătură silogistică între ele. Din punctul meu de vedere, misticismul cu ocultismul și ezoterismul nu pot fi asimilate într-un proces perihoretic. Dacă între ezoterism și ocultism voi găsi anumite asemănări și poate anumite idei comune, mistica este antipodul deși sunt tendințe de a o clasa antinomic cu celelate filosofii.Toate trei „filosofii”presupun secrete și inițierea în tainele spirituale, dar misticismul ne înalță în mod catafatic și apofatic la incognoscibil și incomprehensibil. Problema este că în misticism Sfinți Părinți, precum Grigorie de Nissa, Dionisie Areopagitul, Maxim Mărturisitorul, Sfântul Simeon Noul Teolog și Grigorie Palama prin asceza lor, postul, rugăciunea, au ajuns la acea îndumnezeire și comuniune cu energiile necreate, respectiv Lumina dumnezeiasca, sinergic, fapt ce noi îl numim mistic și adesea nu-l înțelegem. Pentru a defini misticismul, este destul de greu, chiar inefabil aș numi, pentru că nu am trăit acel extaz sau bucurii, senzații care se pot reproduce scolastic din ceea ce au definit sau explicat anumiți scriitori de specialitate.
      De pildă misticismul a fost definit ca fiind, năzuință omului spre îndumnezeire[1]  si împărțit pe anumite „ramuri” :
Ascetismul riguros al misticilor, perioade alternative de euforie și depresiune sufletească, viziunile, glasurile, stigmatele, levitațiunile (levitații) și în mod special extazul[2].
  Studiind problema misticismului,  vom vedea că misticul este un om cu privirea întoarsă spre-nlăuntru și a cărui recluziune se deschide spre infinit. Trupul său e nemișcat, vocea lui păstrează tăcerea, ochii-i sunt închiși. Aparent el s-a rupt complet de lume[3]. Deasemenea elenul antic (filosof) Plotin care trăia anumite senzații mistice spunea că „... mă trezesc din trupul meu revenind la mine însumi”[4]. Observăm la Plotin o senzație de ieșire din trup, sau de părăsire ai acestei lumi, el este sigur că participă la o lume superioră cu sufletul dar trebuie să adnotăm că această participare este parțială deoarece părăsirea trupului de către spirit se numește moarte. El vede în misticism o identificare cu Divinul și un repaos în sânul divinității, iar când coboară în starea dominată de reflecție se întreba cum de a putut coborâ astfel...
   Dacă ne punem întrebarea, cine poate ajunge mistic ? Observăm că mistici, au fost cei care au practicat asceza trupească și asceza sufletească. Îmbuibarea cu băuturi și felurite măncăruri, duce la lenevirea și buhăirea corpului, componente cosmice ce-l fac pe om teluric, mundan și leneș. În asceză, asemenea credinței hinduse care duce la Nirvana, există trei trepte pe care misticul Dionisie Areopagitul le numește : via purgativa, via illuminativa și via unitiva.
  Referitor la marii mistici ai Bisericii Răsăritene, Sfântul Ioan Evanghelistul, supranumit și Vulturul Teologiei, relatează că a scris cartea Apocalipsei fiind inspirat de un glas dumnezeiesc. „Am fost în duh în zi de duminică și am auzit, în urma mea , glas mare de trâmbiță, care zicea : Ceea ce vezi scrie în carte și trimite celor șapte Biserici” Ap 1; 10-11. Observăm că misticul teolog, la porunca lui Dumnezeu este invitat să vadă cele proxime și să le transmită în scris generațiilor viitoare. Sensul scrierii sale are caracter mistic și de aceea nu trebuie luat întotdeauna ad-literam. Analizând misticii, am constatat sau cel puțin pot afirma că, această categorie de oameni au fost în unanimitate oameni de studiu. Dumnezeu este Înțelepciune și ne îndeamna spre cercetare „Caută și vei găsi, bate și vei afla”. Deasemenea și în iconografie Logosul este reprezentat cu cartea în partea stângă  la inimă, semn că a Sa este înțelepciunea și este iubitor de carte. De aceea cred că un pas premergător spre mistică, este gnoza, scolastica iar ulterior devii mistico-scolastic, adică îmbini meditața, asceza, rugăciunea cu studiu. O părere asemănătoare am găsit la Rudolf Steiner, care afirmă că „... Evangheliile trebuie mai întîi citite coretc, apoi vom ști în ce fel vor ele să povestească despre întemeietorul creștinismului”[5]. Iar în adnotările sale la cartea Apocalipsei, acelaș autor afirma că „ Înțelepciunea trebuie trăită ; omul nu trebuie să cunoască cele divine, trebuie să se îndumnezeiască”[6]. După cum am afirmat toți misticii au fost studioși și au scris foarte mult, au lăsat scrieri despre energiile divine, ierarhia cerească, îngeri, Logos, Sfânta Treime etc.

Ocultismul

   Analizând mai multe dicționare, ocultismul se definește ca fiind „științe precum, magia, necromancia, cabala, alchimia și orice altă știință secretă”[7] sau doctrină ezoterică potrivit căreia există forțe invizibile care animă întregul Univers și care ar putea fi cunoscute prin științe precum alchimia, astrologia, parapsihologia, teozofia, și captate prin intermediul inițiaților, privilegiaților sau prin practica hipnozei, spiritismului etc... Este un amestec de magie, gnoză, teozofie, spiritism, simbolism...  au existat din triburile primitive, care erau dominate de magie, apoi în civilizațiile antice China, Egipt, Mesopotamia etc (Dex 1993-2009). Mai profund pentru cei interesați este bine de știut că ocultismul sau denumirea acestei științe provine din latinescul Scienta Oculta, adica (Știință ascunsă) și se împarte în trei trepte : 1. Oculta 2. Ocultati 3. Ocultans[8].
   Prima știință este mai mult istorică, a doua este mai progresivă și poartă subdenumirea de „ studiu invizibilului”[9] care cuprinde , Astro-sofia, andrologia, astrofanie etc și o altă sub-diviziune numită Theonomie, Theologie, Theozofie, Theofanie, respectiv urmată de cea de-a treia secțiune care  este cea mai înaltă treaptă, secțiune ce cuprinde studiul CUVÂNTULUI (a verbului), a cerului și studiul simbolismului numerelor și formeleor în legătură cu verbul ceresc.
  Odată cu trecerea timpului aceste  științe au luat amploare și s-au dezvoltat sub diferite denumiri sau asociații secrete, ce poartă denumirea de francmasonerie, satanism, teosofie, roscrucieni, cabala etc. Nu-mi permite spațiul să scriu despre fiecare în parte, pentru că subiectul este foarte larg și nu are rost să amintesc în mod exhaustiv toate denumirile sau istoria lor de sorginte antică, perpetuată în timp, asemenea unui tăvălug ce a creat un monstru de amalgam cu multe capete asemenea zeiței Medusa, ideologii ce duc poporenii în derută sau chiar în decadență.
   Este bine de știu de la bun început că este un singur Creator, Atotputernic și Atotștiitor. Magia, (invocarea demonilor) ghicitura, sau vrăjile, au fost pedepsite din cele mai vechi timpuri. „Să nu se găsească la tine de aceia care trec pe fiul lor și fiica lor prin foc, nici prezicători sau ghicitori, sau vrăjitor, sau fermecător. Nici descântător, nici chemător de duhuri, nici mag, nici cei ce grăiesc cu morții. Căci urâciune este înaintea Domnului tot cel ce face aceasta, și pentru această urâciune îi izgonește Domnul Dumnezeul tău de la fața ta’’. (De cap 18; 10-12). Deasemenea nici astrologii sau ghicitorii în stele nu erau priviți cu ochi buni de toate popoarele. Vrăjitorul se folosește de energiile negative în scop egoist, ascuns și pentru a face rău oamenilor, de multe ori cu scop pecuniar, inducând oamenii în eroare și minciună. Magia este împreuna lucrare cu diavolul, indiferent de denumirea ei (albă sau neagră) și are sorginte păgână. În Sfânta Scriptură avem cazuri clare în care, vrăjitorii erau pedepsiți cu moartea (I Regi Cap 28; 9-12) și totodată ni se relatează că este lucru neplăcut lui Dumneze fapt ce l-a determinat pe proorocul Ilie să coboare foc din cer peste sarcedoții lui Balaal. Simon Magul, lucra cu puterea celui rău iar sfârșitul său a fost tragic, încercând sa-l imite pe Hristos prin Înălțăre, Apostolii s-au rugat și acesta a căzut zdrobindu-se. În Evul Mediu este bine știut faptul că vrăjitoarele erau arse pe rug iar șarlatanii numiți alchimiști aveau aproape aceeași soartă deoarece păcaleau pe oamenii simplii cu denumiri sofisticate de tip (flogiston, substanță care transformă metalul în aur) sau cu elixirul tinereții.
   Necromancia, deasemenea, arta de a stduia morții, de a scoate sîngele cald din mort, sau uciderea copiilor (evrei și sirieni), face parte din ocultism și este soră cu satan. Spiritismul și satanismul, tot din ocultism fac parte și este aceeași sinergie cu spiritele malefice. Cei ce practică ocultismul sunt amarnic înșelați, (mai ales în cazul spiritismului), pentru că sufletele nu vorbesc, iar în cazurile excepționale amintite în Pateric, cel ce grăiește nu dă detalii despre lumea de dincolo și întotdeauna Sfinții Părinți au fost profund mâhniți de aceste cereri știind la ce grea încercare sunt supuși.
   Se vehiculează că în ocultism au fost inițiați anumiți oameni malefici ai lumii, Hitler[10], gen. Himmler, Crowell Asller, promotorul satanismului, Stalin, Ivan Groaznicul, Lenin, Marx, Napoleon etc.
  Între științele oculte, face parte și franc-masoneria, asociație secretă sau mai degrabă discretă, care are la bază tradiții oculte. Această asociație se prezintă ca fiind, filantropică, non-profit, caritabilă, dar surprinzător dicționarele mai vechi o definesc ca fiind „asociație de Jidani, răspândită în toată lumea și a cărei membrii se recunosc după niște semne ... iar  I.Berttrand, scriitorul cărții La Franc –maconnerie, Secte juive nee du Talmud, spune că francmasoneria se rezumă la expresia: Moarte Bisericii și civilizației moderene în folosul havrei „ (Scriban 1939). Această discretă asociație urmărește puterea, are 33 de grade, cel mai mic fiind de ucenic, calfă, și terminând cu gradul de Mare Maestru. Ca semne distincte au compasul, echerul și litera G, jurăminte care dacă sunt încălcate, fratele respectiv suferă anumite coerciții culminând chiar cu dispariția lui de pe acest pământ. Nu se știe precis de când a luat naștere această asociație, unii presupun că de la Solomon[11] și Templul său (probabil de aici ideea de asociație de evrei, sau din Anglia 1351 de la cuvântul free-mason, zidar liber ori din franțuzescul franc-macon meșter liber, sau tăietor în piatră)[12]. Constructorii erau oameni liberi, comparativ cu țăranii și aveau anumite privilegii, fapt ce a demarat această asociație apărută prin Europa (Anglia, Franța) care de-a lungul anilor au adăugat tot felul de mistere, tradiții oculte și ezoterice.
   Între Biserica Ortodoxă și cea Catolică, și nu numai, nu există o relație bună cu masoneria[13], deoarece, Biserica condamnă științele oculte care provin din mediul păgân, politeist, având ca argument invocarea demonilor de sarcedoții păgâni, închinarea la idoli cu chip de animal etc. Totuși cu aceste interdicții in masonerie au fost și frați ortodocși, înalți prelați, patriarhi, papi, mitropoliți și episcopi. Dintre aceștea amintesc pe patriarhul ecumenic Athenagoras (1886-1972)[14] Dumnezeu sa-l ierte, Episcopul Melchisedec Ștefănescu (Mihail din naștere), din loja Renașterea, mitropolitul Mihălcescu, care s-a retras spre finalul vieții din asociație și a suferit un supliciu încununat cu decesul și mulți alții care Dumnezeu îi știe.
   În Biserica Catolică, amintim pe Papa Benedict al IV-lea + 1758, Papa Pius, +1958 și înalți prelați care sunt amintiți ca profanatori ai învățământului catolic și pastorației[15].
   Spuneam că sunt iubitori de putere și acaparează oameni iluștrii de vază ai marelor instituții din State, pentru a putea manipula guverne, țări și orașe prin frații lor. Cum se explică că majoritatea politicienilor, miniștrilor și prim- miniștrilor au fost masoni ? Alecsandri, Asachi, Bălcescu, Bolintineanu, Brătianu, Carp Petre, Duca Gheorghe, Gusti Dimitrie, Spiru Haret, Kogălniceanu, Magheru, Titu Maiorescu, Sadoveanu, Churchill, Benjamin Franklin, Benito Mussolini, Washington George, etc.
  În Iași, Mavocordat Constantin și secretarul Anton Maria del Chiaro erau deja membrii în 1735 dar anterior ei fondează Loja Masonică în Țara Românească[16].
  În concluzie închei cu o informație despre politica noastră actulă și controversată, gestul Lenuței Udrea, vrea să asemuiască cu masoneria (adică nu trădează), dar amintesc că în această asociație nu se primesc femeile oricât ar fi ele de frumoase și deștepte.... Motivul este simplu, când a fost înființată, femeia era privată de multe drepturi, fapt ce a determinat excluderea persoanelor de sex feminin până astăzi. Analizând palmaresul masonilor, am observat că funcțiile importante au fost ocupate de acești inițiați, deci, nu prea avem ce căuta pe la guvernare dacă nu aderăm în această conspirație secretă.

Ezoterismul
Dacă misticismul l-am definit oarecum, ocultismul aidoma, la ezoterism problema este mai complicată. Nu complicată în sensul de inefabil, ci în sensul de păreri și dispute în încercarea de a clasa sau clasifica științele ezoterice. Am zis că între ocultism și ezoterism există o legătură oarecum strânsă, separându-se după opinia mea de misticismul creștin. Din punct de vedere lexical ezoterismul este format din eso care înseamnă „înăuntru, în interior” iar ter evocă o opoziție[17]. Dealtfel specificitatea ezoterismului a fost dezbătută abia din 1989, iar științele ezoterice cuprind parapsihologia, teosofia, yoga și zen, alături de franc-masonerie, teosofie și alchimie. Observăm că dintre științele oculte, în cărțile de specialitate găsim conexiuni cu cele ezoterice. După părerea mea aceste științe ar trebui numite ezo-oculte, pentru că nu au acces toți oamenii, au caracter închis (de tip asociație) iar practicanții nu vor ajunge toți desăvârșiti în tainele respective. Diferența dintre misticism, ocultism și ezoterism este că în misticism se pune baza pe har, energiile divine și conlucrare cu Creatorul, iar în științele amintite este o conlucrare cu energiile malefice (în anumite cazuri), substanțe secrete etc.
     Termenul de „ezoterism” evocă în general ideea de „secret”, de „disciplină a arcaneleor”, de cunoaștere și de cunoștințe care nu sunt la îndemâna tuturor[18]. Marii filosofi antici, aveau secretele lor, care uneori nici ucenicilor nu le împărtășeau decât înainte de a muri, deci acele secrete a lui Platon, Aristotel sau Pitagora, tot caracter ezoteric avea. Deasemenea și în cazul sincretismelor religioase din India și astăzi se păstrează anumite secrete împărțite pe caste. De exemplul casta gunoierilor, nu poate ajunge la Nirvana sau desăvârșire ca alte caste nobile. Sunt o serie de procese de reîncarnări și metempsihoză respectiv metemsomatoză, până a ajunge un inițiat în castele brahmanice[19]. Ezoterismul face legături de științe „pan-cosmice”, cu energiile telurice descoperite de silenii din perioada antica. Așadar observă că subiectul are un spectru foarte larg și de aceea nu voi întinde lucrarea pentru a nu plictisi auditorii.




                                                                                                 Masterand Teolog
                                                                                                   Ștefan Baciu
           




[1] Emilian Vasilescu, Misticism și Patologie , Studii Teologice, an VIII, vol, I, 1940 București, Tipografia Cărților Bisericești, p. 5
[2] Ibidem, p.6
[3] Aime Michel, Metanoia, Editura Nemira, București, 1994, p. 9
[4] Ibidem, p. 9
[5] Rudolf Steiner, Creștinismul ca fapt mistic și misteriile Antichității, Editura Humanitas, București, 1993, p. 115
[6] Ibidem, p. 140
[7] Jacque Collin de Plancy, Dicționar Diabolic***, vol III, Casa de Editură și Presă << Viață Românească>>, București, 1996, p. 109
[8] Aurora Inoan, Cartea Științelor Oculte, Vol I, Editura „Tineretului Liber” S.A., București, 1992, p. 71
[9] Ibidem, p. 72
[10] Gheorghe Neagoe, Filosofia Ocultă, Editura Aurelia, 1998, p. 8
[11] Mircea a. Tămaș, Mânia Zeilor, Editura AION, Oradea, 2004 p. 249
[12] Dan H. Nestorescu, Francmasoneria 100 de Întrebări și Răspunsuri, Editura Nestor, Centrul Național de Studii Francmasonice, București 2009, p.p 13-14
[13] Ibidem, p. 241
[14] Ibidem, p.241
[15] V.Ik Varga Atilla, Biserica, Stat și Franc-masonerie în Banat și Ungaria (1848-1889), vol II, p. 433
[16] Dan.H.Nestorescu, op cit., p. 280
[17] Antonie Faivre, Ezoterismul, Editura Paideaia, București, 2001, p. 15
[18] Ibidem, p.17
[19] Filozofia ezoterică a Indiei, Editura Princeps, București 1991

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu