THEOGNOST
Printre discipolii lui
Origen se afla Theognost si Dionisie Alexandrinul
episcopul. Aceștea împărtașesc aceleași idei cu Origen în privința Fiului.
Theognost are o
expresie generala, care-l înalță peste vederile școlii sale. El spune că “Tatăl,
trebuie sa aiba totdeuna un Fiu” Aceasta înseamna a recunoaște că cuvantul este
o complectare a dumnezeirii în ințeles moral, și că Dumnezeu, care este iubirea a
trebuit să aiba un obiect etern al
iubirei sale.
Totusi Theognost
cade în erorile scolii sale afirmand ca: ”Dumnezeu a format planul pentru
creația lumii, a voit ca Fiul să-L preceada ca regula sau norma a lumii” Observa
că această afirmație ajuge la teoria platonica a idealului.
DIONISIE CEL MARE
Dionisie Alexandrinul cel mai ilustru reprezentant al scolii
lui Origen, ajunge episcop în
Alexandria și
este numit si Dionisie cel Mare.
Subordoneaza pe Fiul, Tatălui pentru a putea demostra
distincția Persoanelor Sfintei Treimi. El compară raportul dintre Tată și Fiul
cu acela, dintre vorba si cugetare .
Doctrina lui Dionisie este rezumată în această formulă:
“Dilatăm monada indivizibilă în triadă si triada care n-a
suferit nici o diminuare o readucem la monadă”. Formula aceasta înlatura
absolut idea, ca Fiul este de altă natură decât Tatăl.
Dupa cum observăm ambii sunt influiențați de Platonism. Aceste
idei de subordonare a Fiului sunt împărtașite și de Origen care la randul lor
au fost preluate de discipolii lui Origen. Mai târziu prin secolele IV-V Origen
este numit “Izvorul ereziilor” probabil din acesta cauză de “infestare” a elevilor cu idei platonice.
PIERIU
Pieriu a fost succesorul celor doi mari învățători ai școlii
din Alexandria, Clement Alexandrinul si Origen. Pieriu este cunoscut pe terenul
teologic ca fiind un erudit iar pentru elocința sa, era numit al II lea Origen.
Despre el avem informatii parțiale, din biblioteca lui Fotiu. El afirma că Pieriu vorbea de Tatăl și Fiul cu aceeași pietate si respect de unde deduce că nu mai subordona Persoanele Sfintei Treimi. Fiul participa la toate lucrarile
Tatălui si este chip al Tatalui pentru ca imaginea nu se poate separa de
prototip.
Pieriu nu mai
subordoneaza pe Fiul, Părintelui dar Persoana Sfantului Duh o face mult
inferioara celor doua Persoane. Împărtășește și el aidoma celorlalți învațătura despre preexistenta sufletelor și aplica cu profunzime metoda
alegorica în interpretarea Sfintei Scripturi.
Sfantul Grigorie Taumaturgul

A avut un respect
deosebit pentru Origen. A scris un impresionat “Cuvant de multumire”adresat
profesorul sau Origen. De la el aflam câteva informatii prețioase despre
modul de predare de la scoala înființată si condusă de Origen în a doua parte a
vieții sale. El îl descrie pe mentorul său ca fiind un om al rugaciunii, moral
care a “sadit in noi dumnezeiestile virtuti morale”[1]. Pe langa teologie
Sfântul Grigorie a învățat de la mentorul său în școala din Cezareea fizica,
geometria, astronomia, filosofia si exegeza textelor Sfintei Scripturi. În
teologia sa Grigorie vorbește ambiguu despre Persoanele Sfintei Treimi astfel
in cat nu se poate deduce ceva précis. El susține că amândoi sunt unul în
substanță și separate numai în cugetare. Sfântul Grigorie folosește cuvintele
creatură și faptură iar cele trei Persoane ale Sfinte Treimi sunt trei nume dar și aici se exprima destul de prolix, specificând doar că pentru el numele sunt
realități. Sfântul Grigorie și fratele său Atenedor au stat cinci ani in preajma
lui Origen, au ajuns episcopi amândoi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu