sâmbătă, 18 aprilie 2015

TOMA „NECREDINCIOSUL” ÎNTĂRITORUL CREDINȚEI NOASTRE




                
     Nu știm precis de când a luat naștere sintagma de „Toma Necredinciosul” dar știm exact sursa acestei expresii. Toți creștinii vrând-nevrând au auzit răspândita Evanghelie citită în toate limbile pământului în adevăratul sens al cuvântului și îndoiala lui Toma numit Geamănul. Evanghelia citită la vecernia din Duminica Învierii și în duminica a II-a după Paști ne relatează întâlnirea ucenicilor speriați cu Hristos. Iisus înviat din morți vine la apostoli și intră prin uși cu trupul Său transfigurat zicându-le „Pace Vouă!” (In 20;19).
   Hristos fiind Adevărul și Viața, arată ucenicilor mâinile și coasta Sa străpunse ( In 20;20) pentru a nu-i induce în eroare pe uceninici și desigur pentru noi viitori creștini care asemenea lui Toma am fi putut interpreta ca fiind o fantomă sau o „arătare”. Evanghelistul nu omite să amintească că ucenicii s-au bucurat vazându-L.
  Mântuitorul repetă iar „Pace Vouă!” și îi trimite pe apostoli să propovăduiască Evanghelia, aidoma Lui care a fost trimis de Tatăl (In 20;21). Această reiterare a  cuvintelor „pace vouă” Mântuitorul o face din două motive:
-          Pentru a-i binecuvânta cu Pacea Sa celestă
-          și pentru a-i liniști spiritual, deoarece sufletele lor erau tulburate datorită evenimentelor petrecute, frica față de iudei și oarecum de apariția miraculoasă a Mântuitorului.
   Controversatul verset dintre Biserica Ortodoxă și cea Catolica cu privire la purcederea Duhului Sfânt și de la Tatăl si de la Fiul (adaosul filioque) „ Și zicând acestea , a suflat asupra lor și le-a zis: Luați Duh Sfânt; Cărora le veți ierta păcatele , le vor fi iertate și cărora le veți ține, vor fi ținute” (In 20; 22-23). Cu toată știința și theologhisirea noastră taina Sfintei Treimi nu o putem cuprinde și nu o vom cunoaște niciodată de aceea acest subiect de sciziune dogmatic îl îndepărtez de la cititor spre ușurarea textului și fluiditatea scrierii.
   Prin gestul de suflare, putem interpreta imaterialitatea și invizibilitatea Sfântului Duh. Așijderea aerului pe care-l inspirăm, îl simțim dar nu-l vedem, tot așa lucrează și Duhul lui Dumnezeu prin noi și în noi. Totodată înnobilează pe om cu puterea de a ierta și de a dezlega, aidoma lui Dumnezeu, putere ce o avea doar Dumnezeu până atunci (Vezi Vindecarea Slăbănogului și șovăiala fariseilor) și dealtmiteri aici reflectă asemănarea lui Dumnezeu în om prin această putere și încununare a omului. Este o putere nouă și un preambul al Sfântului Duh, o prezentare  făcută de Mântuitorul  a Persoanei a treia din Sfânta Treime, care era enigmatică oarecum până atunci, tot așa cu i-a pregătit calea Ioan Lui.
   Apostolul Toma nu era cu ucenicii în acel moment și nu știm exact unde se afla, dar știm că la aflarea veștii  neagă cu vehemență Învierea deși zece bărbați, prieteni îi mărturiseau cu aplomb același lucru (In 20; 24-25). Interesant este că în tribunalele și în sinedriu evreilor mărturia a doi bărbați era viabilă, credibilă și mărturia a doi bărbați era considerată probă penală, dar totuși Toma nu crede zece apostoli. Ce o fi fost în mintea sa îi greu de deslușit dar în sinceritatea noastră nici noi înșine nu știm cum am fi reacționat. De multe ori ne îndoim de evenimente insignifiante, cercetăm întrebăm și rămânem cu ambiguități, iar pe bietul Toma îl numim cu toții până astăzi „necredinciosul”.

   După un număr mistic de opt zile Mântuitorul apare iar prin uși cu aceleași cuvinte „Pace Vouă!” și astfel a treia oară repetă aceast salut irenic ucenicilor în numele Sfintei Treimi ( In 20;26). Acum noi ne întrebăm, Duhul Sfânt a venit la Toma Necredinciosul care nu era de față la prima arătare a lui Hristos? Pentru că peste el nu a suflat !? Și i se adresează direct lui Toma spunându-i să pună degetul în coasta și găurile din palme cu mențiuna de a nu fi necredincios ci credincios (In 20; 27). Desigur Toma se rușinează și exclamă, mărturisește ceea ce nimeni nu spusese până atunci „Domnul meu și Dumnezeul meu” (In 20;28). Deodată devine cel mai mare mărturisitor și totodată ne întărește nouă peste veacuri crezul în dumnezeirea lui Hristos. Desigur Hristos nu-l mustră și știa în Sinea Lui că a cerceta și îndoiala este slăbiciunea omului, Petru se lepădase, Iuda îl trădase ceilalți fugise și erau înfricoșați iar acum Toma trebuia să fie necredinciosul. Câți dintre noi nu ne-am îndoit sau am blamat sau am judecat pe Creator?? Toma a șovăit pentru o clipă dar la prima vedere nici nu a mai vrut să atingă trupul Mântuitorului pentru a-l cerceta. Totuși din cuvintele Mântuitorului aflăm că erau persoane ce nu-L văzuse și au crezut numindu-i fericiți ( In 20; 29). Tot așa să credem și noi deși noi Îl vedem în icoane, în Biserică și pretutindeni dar nu vrem să fim przenți ci fugim de El.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu